پیشرفت صنعت و تکنولوژی باعث راحت تر شدن زندگی در کلان شهرها شده است،ولی متاسفانه با پیشرفت صنعت، مشکل جدی به نام آلودگی در حال رشد است. به غیر از مناطق توسعه نیافته، تقریبا تمام دنیا به نحوی با مشکل آلودگی دست و پنجه نرم می کند. در این مطلب قصد دارم ۱۰ شهر  آلوده دنیا را از نظر آلایندگی معدنی به شما معرفی کنم.

لینفن (Linfen)، چین

شهر لینفن در چین،با حدود ۳ میلیون جمعیت، آلوده ترین شهر دنیاست که با عنوان دهکده سرطان نام گرفته است. لینفن در مرکز معادن زغال سنگ کشور چین قرار دارد. تپه های زغال سنگ، اطراف شهر لینفن را پوشانده اند. تنفس بدون بوی زغال سنگ در این شهر امکان پذیر نیست. آلودگی هوا در این شهر به قدری است که وقتی مردم شهر لباس هایشان را می شویند و در فضای باز پهن می کنند، قبل از خشک شدن آن ها سیاه می شوند. آژانس دولتی حفاظت محیط زیست کشور چین، لیفن را آلوده ترین شهر کشور معرفی کرده است.

Coal pollution and global warming in Linfen China

تیان یینگ(Tianying)، چین

در لیست جهانی شهرهای آلوده دنیا، تیان یینگ، در جایگاه دوم قرار گرفته است. مشکل اصلی آلودگی این شهر، سرب و فلزات سنگین می باشد. تیان یینگ، شهری صنعتی است که با سیاست های ضعیف دولت، خاک بارور و حاصلخیز آن غرق در سرب شده است. از جمله بیماری هایی که سرب به همراه دارد، توهم و فراموشی حافظه است. متاسفانه تنها کسانی که نگران مساله آلودگی تیان ینگ هستند، ساکنان شهر می باشند که از مشکلات آلودگی شهرشان رنج می برند.

tianying

سوکیندا(Sukinda)، هند

استخراج و پردازش بیش از حد کروم و دیگر فلزات سنگین این شهر را در لیست شهرهای آلوده دنیا قرار داده است. ۹۷ درصد کروم کشور هند از شهر سوکیندا تامین می شود که منجر به تولید ۳۰ میلیون تن زباله معدنی است. در نزدیکی این زباله ها، منابع آب شهر، آلوده به ماده سرطان زایی می شود و قرار گرفتن در نزدیکی آب، خاک و هوای معادن این شهر، منجر به بیماری سرطان است.

sukinda-india

واپی(Vapi)، هند

واپی شهری است که آب و خاکش آلوده به مواد شیمیایی و فلزات خطرناک است.  منابع آب زیر زمینی این شهر، ۹۶ برابر بیشتر از آنچه سازمان بهداشت جهانی در نظر دارد حاوی جیوه است. قرار گرفتن مکرر در معرض جیوه برای مدت طولانی، سبب ضعف عضلانی، اختلال در دید و سایر اختلالات نورولوژیک می شود. علاوه بر آب، هوای این شهر هم آلوده به فلزات سنگین است. متاسفانه هزینه صنعتی شدن این شهر را ساکنان آن پرداخت می کنند.

vapi

لااوریا (La Oroya)، پرو

سرب برای بدن به ویژه افراد جوان خطرناک است، و واقعیت تلخی که در مورد لااوریا وجود دارد، اینست که  از هر ۱۰ کودک این شهر، ۹ کودک،  سطح سرب بدنشان از میزان معمول بالاتر است. در کل میزان سرب بدن افراد  لااوریا، ۳ برابر بیشتر از میزانی است که سازمان بهداشت جهانی (WHO) اعلام کرده است. حتی اگر تمام فعالیت معادن این شهر از این لحظه به بعد متوقف شود، باز هم خاک آن تا قرن ها آلوده به سرب خواهد بود. متاسفانه هیچ برنامه ای برای بهبود وضعیت این شهر وجود ندارد.

La-Oroya-2006-Flor-Ruiz-1024x680

 دزرژینسک (Dzerzhinsk)، روسیه

متوسط امید به زندگی درشهر دزرژینسک روسیه بسیار پایین است. متوسط سن مرگ آقایان ۴۲ و برای  خانم ها ۴۷ سال است. دلایل زیادی پشت این قضیه وجود دارد، ولی یکی از دلایل مهم آن، وجود آلاینده های بسیار سمی در این شهر است که متوسط سن مرگ را پایین می آورد. در سال های ۱۹۳۰ تا ۱۹۹۸ بیش از ۳۰۰،۰۰۰ تن زباله شیمیایی در این شهر ریخته شده است. این شهر در گینس هم همیشه جزو شهرهای آلوده بوده است.

چرنوبیل(Chernobyl)، اکراین

این تصور وجود دارد که بمب گذاری های هسته ای هیروشیما و نازاکاکی، منجر به بدترین عواقب شیمیایی شناخته شده برای بشر است. در حالیکه انفجار نیروگاه هسته ای چرنوبیل منجر به انتشار ذرات شیمیایی و آلوده، صدها برابر بیشتر از انفجار هیروشیما شد. بیش از ۴۰۰۰ کودک اوکراینی، روس و بلاروس در این منطقه مشکوک به سرطان تیروئد می باشند.  وضعیت وخیم نیروگاه هسته ای چرنوبیل،این شهر را به محلی غیر قابل سکونت تبدیل کرده است.

نوریلسک(Norilsk)، روسیه

آمار دقیقی از میزان روی، آرسنیک، سرب، کادمیوم، سلنیوم، نیکل و مس که سالانه در هوای شهر نوریلسک آزاد می شود وجود ندارد. اما میزان تخمینی آن بیش از ۴،۰۰۰،۰۰۰ تن است. این شهر روسیه بزرگترین مجموعه ذوب فلزات در جهان است. سالانه افراد زیادی از ساکنان شهر در اثر بیماری های تنفسی جان خود را از دست می دهند.  تا محدوده ۳۰ مایلی این شهر حتی یک درخت زنده هم یافت نمی شود.

norilsk-predicts-25_-increase-in-palladium-deficit-for-2013.si

سومقایت(Sumgayit)، آذربایجان

زمین های بایر شهر سومقایت، قربانی بی توجهی اتحاد جماهیر شوروی است. اگرچه بسیاری از کارخانه های این شهر تعطیل شده اند ولی آلودگی که از قبل باقی گذاشته اند، هنوز در شهر باقی است. با این حال هیچکس مسولیت تولید ۱۲۰۰۰۰ تن گاز گلخانه ای سمی که مانند طاعون شهر را در برگرفته قبول نمی کند.

sumgayit-azerbaijan

کابوه (Kabwe)، زامبیا

در سال ۱۹۰۲ در نزدیکی شهر کابوه، سرب پیدا شد ولی توجه کمی به خطرناک بودن این فلز برای سلامتی مردم شهر شد. سطح سرب در بدن کودکان و نوجوانان این شهر به قدری است که در بدترین حالت کشنده و در بهترین حالت سبب آسیب های جدی به بدن آن ها می شود. خوشبختانه اقداماتی برای پاک شدن شهر از  آلودگی در نظر گرفته شده است.

 

به دلیل پیچیدگی مشکلات آلودگی و عواملی که در این آلودگی ها دخیل می باشد، ممکن است تفاوت در رتبه بندی شهر ها وجود داشته باشد. برخی منابع شهرهای مکزیکو سیتی(مکزیک)، کراچی (پاکستان )و لاگوس(نیجریه) را نیز در لیست خود دارند.

منبع: www.curiosityaroused.com – www.scgh.com